20
Ιαν.
10

Η δικτατορία της λαμαρίνας ή το αυτοκίνητο σα κοινωνικό εργοστάσιο

Προχθές είχε πορεία. Με ποδήλατα. Κάποια στιγμή, κι ενώ είχαμε ποδηλατήσει αρκετά, κοντοστάθηκα για λίγο. Καμία κούραση. Κανένα λαχάνιασμα. Στιφογύρισα το κεφάλι μου, στην γαλήνη των δρόμων. Στα ήσυχα κτήρια που λιάζονταν τούτη την υπέροχη Κυριακή.

Το αυτοκίνητο ήταν απών –μια υπέροχη άσκηση για να βρει κανείς τις διαφορές. Να καταλάβει ΤΗΝ διαφορά, μιας πόλης με ή χωρίς αυτοκίνητο…

Έχετε προσέξει πόσο καταθληπτικά κυριαρχεί το αμάξι στις ζωές μας; Ανεπαίσθητα έχει καταστεί κάτι σαν το Άγιο Πνεύμα –είναι παντού. Τόσο συχνά, που έχει εντυπωθεί στο μάτι μας: Πλέον, δεν βλέπουμε τα αυτοκίνητα, αλλά ΤΟ αυτοκίνητο, που έχει κάει στον αμφιβληστροειδή μας κι έχει –σα συνέπεια– μετατοπιστεί προς τα πίσω, σαν ντεκόρ στη ματιά μας.

Ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, τείνοντας να μεταθέσουν την παρουσία του αυτοκινήτου στο χώρο του αυτονόητου, αυτό το αξιαγάπητο για όλους τους λαούς της υφηλίου όχημα έχει αναδειχθεί σε μείζον εργαλείο της κοινωνικής μηχανικής.

Το αυτοκίνητο ανοίγει δρόμους. Όχι για μας. Το αυτοκίνητο ανοίγει δρόμους στην αγορά. Μετασχηματίζει τα τοπία. Κατασκευάστε οπουδήποτε έναν ασφάλτινο δρόμο. Θα γίνει η κερκόπορτα απ’ όπου θα εισβάλλει το μητροπολιτικό τοπίο. Σε λίγο, με τους πιο άναρχους όρους δόμησης -μιας και τα πάντα πλέον αποφασίζονται από την βουλησιαρχία του κέρδους- θα ξεπηδήσουν βενζινάδικα, ταβέρνες και εξοχικά.

Το αυτοκίνητο επιβάλει τους δικούς του ρυθμούς στους αστικούς δημόσιους χώρους. Πώς μοιάζουν αυτοί, μετά από μια 30ετία διαρκούς πύκνωσης της κυκλοφορίας; Ουσιαστικά, συνιστούν ένα ιντερμέδιο μεταξύ δύο ιδιωτικών σημείων, στο οποίο οι οδηγοί ξεδιπλώνουν τις επιθετικές τους βουλήσεις, επιβάλοντας τις πορείες τους.

Το αυτοκίνητο είναι ταυτόχρονα μέσο μεταφοράς, και παραγωγική δύναμη: Παράγει το τεχνητό, μητροπολιτικό, αγοραίο περιβάλλον, τον τεχνόκοσμο του κεφαλαίου. Δίχως αυτό, η καπιταλιστική αναδόμηση των πόλεων δεν θα ήταν εφικτή:  θα υπήρχαν ακόμα πεζοί, πλάνητες, πλατείες, παρέες που συζητούν σ’ αυτές. Θα είχαμε περισσότερο χρόνο για τον άλλο και μεγαλύτερη επαφή με την πόλη. Με λίγα λόγια, ο χρήστης του Ι.Χ., γίνεται χρήστης ολόκληρης της πόλης, υπονομεύοντας κάθε σχέση που θα μπορούσε να αναπτυχθεί στον συλλογικό της χώρο και χρόνο.

Σκατά. Κοίταξα γύρω μου. Δίχως το αυτοκίνητο η μητρόπολη είχε φύγει από πάνω μας, από μέσα μας.

Η πορεία με δίδαξε ότι το τέλος του αυτοκινήτου θα είναι η αρχή της αστικής μας ελευθερίας.


Advertisement

2 Σχόλια to “Η δικτατορία της λαμαρίνας ή το αυτοκίνητο σα κοινωνικό εργοστάσιο”


  1. 31 Ιανουαρίου, 2010 στο 10:30 πμ

    Πολύ ωραίο μπλογκ! Θα βρω το χρόνο να το διαβάσω μάλλον όλο (!) σύντομα. Ήδη έχει μπει στον Reader και στα προτεινόμενα μπλογκ. Όσον αφορά την προσέγγιση στο ζήτημα του αυτοκινήτου, την βρίσκω εξαιρετικά εύστοχη γιατί στοχεύεις στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των ανθρώπων της πόλης και στη μη-καπιταλιστική δόμηση των πόλεων μέσω του περιορισμού του αυτοκινήτου, χωρίς να χρησιμοποιείς αφελείς οικολογικές κορώνες. Γενικά, οι περισσότερες αναλύσεις που έχω διαβάσει από τους Ιθαγενείς είναι κάθε άλλο παρά επιπόλαιες. Βέβαια, μπορεί να μη συμφωνώ σε όλα τα ζητήματα -όχι ότι αυτό είναι κακό απαραίτητα- αλλά σας εκτιμώ απεριόριστα γιατί είστε αυθεντικοί και κυρίως καλά παιδιά. Και φυσικά είστε απ’ τους πρώτους που νιώθω ότι ανήκουμε στο ίδιο στρατόπεδο. Βλέπεις, 2 και κάτι χρόνια που είμαι στο χώρο ήταν αρκετά για να γνωρίσω αρκετή φύρα: δήθεν επαναστάτες, lifestyle αναρχικούς, ψευτο-εξεγερμένο φοιτηταριάτο και αρκετή κωλοπαιδαρία. Τα λέω σκληρά όχι γιατί είμαι εγώ άψογος αλλά γιατί έχω απογοητευτεί πολύ. Α, και χαίρομαι που σου άρεσε το μπλογκ μου, το οποίο δε θεωρώ ότι είναι κάτι σπουδαίο, απλώς μια μικρή προσωπική αρχειοθήκη που θα ήθελα να μοιραστώ με τους άλλους…

  2. 2 dumptyhumpty
    2 Φεβρουαρίου, 2010 στο 6:38 μμ

    Σ’ ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Τούτο’δω το ιστολόγιο είναι πιο προσωπικό και κατά συνέπεια πιο άμεσο.
    Εύχομαι να τα λέμε συχνά.

    Τσιπιρίπο


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Ιανουαρίου 2010
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Αρέσει σε %d bloggers: